20091208

introduktionskurs på aftonbladet

Har idag och igår varit på introduktionskurs på Aftonbladet. Med på kursen var jag och tre personer till, de var alla cirka 23 år. Det började på måndagsmorgonen med en rundtur på redaktionen av våran "lärare" Magnus Söderberg (som jobbat 10 år på Sportbladet). Aftonbladets redaktion är helt sinnessjukt stor mot vad Värnpliktsnytts redaktion är. Här fanns allt från egen personalmatsal till gym. Vi blev också tilldelade inpasseringskort, mailadresser (eric.berg@aftonbladet.se höhö) samt lite annan nödvändig info. När rundturen var slut stationerade vi oss i ett arbetsrum och började lära oss alla program och arbetssätt som man behöver kunna för att smidigt kunna hoppa in och börja jobba på Aftonbladet. Mycket nytt var det, men det gick faktiskt ganska smidigt att jobba ändå. Det var ungefär det som hanns med under måndagen.

Tisdagen bestod enbart av att sitta och jobba med gårdagens tidning för att ytterliggare vänja sig vid alla mallar och redskap. En kille skulle till Sportbladet och blev matad lite sportartiklar, de båda tjejerna skulle sitta på nyhetsredaktionen och fick passande uppdrag och jag fick featureartiklar (djupare reportage, alltså inte nyheter). Personalchefen kallade mig under måndagen för en finlirare varav jag blev placerad på sådana grejer - jag klagar verkligen inte! Det verkade som om jag kanske skulle placeras på Sofis Mode. Blev tilldelad en artikel om tajts, haha. Jag trodde aldrig jag skulle sätta en underrubrik som löd "Vinterchic i tajts" - idag hände det. Hamnar jag där kommer jag ha stenkoll på tjejmode, kan säkert vara bra för något... typ. Annars kan man hoppas på att hamna på Sofis Mode Man. Jag är i alla fall glad för allt jobb jag kan få, vad det nu än kan bli.

Frågan är bara, vad gör man om man blir erbjuden jobb på jul och nyår?

1 kommentar:

Anonym sa...

HAHA, om du börjar skriva för sofis mode lovar jag att jag köper tidningen bara för att få se dina fynda rubriker om dagen hetaste färskaste mode! Sofismode-Erik. ditt nya nickname!

//Michaela

Besökare